טיפוח אהבה עצמית

ציר אחד של נתיב המיינדפולנס עוסק בטיפוח איכויות הלב: אהבה עצמית, עיניים טובות, קבלה, הכרת תודה, נדיבות ונתינה, חמלה, ראיית ה"יש", שמחה ושלווה.

הציר השני עוסק בהתמודדות עם כאב, צמצום הסבל ואי שקט ועם כל המכשולים בדרך לבריאות, עליהם נדון בהמשך.

בבסיס האדם יש את כלל איכויות הלב. תינוק שרק נולד, זך וטהור, הוא שלם ויש בו הכל. רק כאשר הוא גודל ונפגש עם העולם והסביבה שלו, הוא פוגש מצבי פחד, כאב, וכאשר מתבגר יפגוש גם ציניות ורשעות ולאט מאבד את האמונה בעצמו ובאחרים.

בכל רגע בחיים כשנחליט על כך, יש לנו את היכולת לעצור ולבחור להתחיל לטפח את האיכויות האלו שוב מחדש, לאמן ולתרגל את המוח לקבל אהבה לחיינו, אהבה לעצמנו, אהבה לסביבתנו ולכולם, אהבת חינם.

עת לאהוב …או במילים אחרות, ללמוד לאהוב את עצמי מחדש ואת כולם מסביבי

עפ"י הבודהיזם 4 איכויות הלב המרכזיות: אהבה, חמלה, שמחה, ושלווה

META "אהבה"

המשמעות: טוב לב, נדיבות, אדיבות, נעימות, חסד אכפתיות. כדאי שנתרגל פתיחות הלב, ולהכניס אל חיינו אהבה ללא תנאים, ללא תמורה והתחשבנות, ליבנו יפתח ונרגיש אהבה שממלאת אותנו מבפנים.

לפני הכל נרצה לתרגל אהבה כלפי עצמנו, לאהוב אותי, לקבל אותי, ידידות , חברות, טוב לב אוהב ועיניים טובות כלפי עצמי ואז כלפי האחרים. לפתוח את היום בכוונה של אהבה, של נדיבות. הרצון שלאחר יהיה טוב.

כאשר נתרגל אהבה עצמית, תצטמצם השיפוטיות שלי כלפיי, ותתחיל חשיבה חיובית ובלתי ביקורתית כלפי עצמי וכלפי הסביבה.

ברגע שאהב ואעריך את עצמי, כך אהיה מחוזקת להתמודדות מול משברים, מול מצבים מאתגרים, מול הילדים שנמצאים איתי בבית, מול הסביבה, ואוכל לפעול בשלווה מול כל אתגר ומורכבות.

ומהי הדרך להכניס אהבה עצמית לחיי?

  1. להתחיל בהתבוננות במראה מידי בוקר, להניח יד על הלב ואמרי לעצמך ״אני אוהבת אותך״ (מאתגר בהתחלה, מביך ומוזר)
  2. לעצור 3 פעמים ביום ולזכור להגיד לעצמי "אני אוהבת אותך. אני איתך, את אף פעם לא לבד", לאחל לעצמי הלוואי ואהיה מאושרת.
  3. חמלה ועיניים טובות כלפי עצמי, ללא ביקורתיות ושיפוטיות כלפי עצמי, לשנות את הטון הכועס המבקר ״למה עשיתי?״, ״הייתי צריכה לעשות טוב יותר״ , תסלחי לעצמך, תהיי רכה
  4. לשנות את השפה והמילים שאני אומרת לעצמי למילים טובות, מגיע לי יותר. ברגע שנדבר בטוב כלפי עצמינו נוכל לקבל עצמנו יותר, ונגלה שיש בנו הרבה יותר טוב מחסרונות, נוכל לפתוח את הלב ולשנות את הטון כלפי ילדינו, נדבר אליהם ביותר חמלה ורוך ופחות בכעס. נוכל לגייס ולרתום אותם או את עצמינו לעשייה, להיות קשובים אלינו יותר ופחות התנגדויות.

אחרי שנתרגל אהבה עצמית, נתרגל אהבה כלפיי האנשים האהובים שלנו, שלעיתים אנו נוטים להוציא עליהם את התסכול, כעס, מולם מרבית העימותים. לשים לב דווקא במקומות הסוערים, כאשר יש מפגש עם האהובים הקרובים, נרצה לרכך, לפתוח את הלב ולהגיד להם שאוהבים. אפשר להגיד "אני כועסת אבל אוהבת אותך ובאמת ורוצה שיהיה לך טוב" משהו יתרכך והמסר יגיע בצורה הרבה יותר נכונה.

במעגל הבא אתרגל אהבה כלפי האנשים הקרובים בסביבתי שאני מכירה, לפתוח את הלב כלפיהם: חברים, משפחה רחבה, קולגות בעבודה. עיניים טובות, מילה טובה, פרגון ואהבה.

במעגל הרחב יותר יהיו אנשים ניטרליים שאני רואה ביומיומיום ואין לי קשר איתם, להם נאחל הרבה אהבה, עיניים טובות, ורצון שיהיה להם טוב מכל הלב. לדוגמא לשומר בחניון, שכנים במעלית, השליח, לזכור להגיד מילה טובה ברכת יום טוב.

איחולי אהבה ועיניים טובות כלפיי אנשים שאני בקצר איתם, שקשה לי איתם, נאחל להם הרבה אהבה ושיהיה להם טוב. כאשר נצליח לסלוח ולאחל אהבה אמיתית, נרגיש תחושת שחרור עילאית ורוגע.

במעגל הגלובלי הנרחב ביותר, נאחל אהבה ועיניים טובות לכל העולם. אהבת חינם.

שתף את הפוסט

Share on facebook
Share on google
Share on email